Wednesday, January 13, 2016

‘‘ေနာက္အစိုးရလုပ္ရမွာကလည္း ျပန္႔က်ဲေနတဲ့ ဥပေဒေတြနဲ႔ စီးပြားေရးစီမံကိန္းေတြရွိရင္ စုစည္းၿပီးေတာ့ ညႇိႏႈိင္းအေျဖရွာရင္ ဒါဟာထြက္ေပါက္ပါပဲ’’


ေဒါက္တာ ခင္ေမာင္ညြန္႔သည္ ၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္မွစ၍ အင္ဒိုနီးရွား ႏုိင္ငံ ဂ်ကာတာရွိ အာဆီယံအ တြင္းေရးမွဴး႐ုံး၌ အာဆီယံ - ၾသစေၾတးလ် ဖံြ႕ၿဖိဳးတုိးတက္မႈပူး ေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရးအစီအစဥ္ အဆင့္(၂)၏ အႀကီးတန္းစီးပြား ေရးပညာရွင္ ျဖစ္သည္။
ဆစ္ဒနီတကၠသိုလ္မွ စီးပြားေရးပါရဂူဘဲြ႕ရရွိထားၿပီး ကန္းဘရစ္ခ်္တကၠသိုလ္မွ ဘ႑ာေရးဆုိင္ရာမာစတာဘဲြ႕ ရရွိထားသည္။ ထုိင္းႏုိင္ငံ ခ်ဴလာေလာင္ကြန္းတကၠသိုလ္ႏွင့္ အာဆီယံစီးပြားေရးယူနစ္တုိ႔တြင္ လုပ္ကိုင္ခဲ့သလိုအေရွ႕ေတာင္ အာရွႏုိင္ငံမ်ားတြင္ စီးပြားေရးဆုိင္ရာ အႀကံေပးအျဖစ္ လုပ္ကိုင္ခဲ့ သည္။
၎သည္ ၂၀၀၉ တြင္ Ex-change Rate Pass Through Under Firms' Capacity Com-mitment : Theoretical andEmpirical Analyses အမည္ရွိစာအုပ္ကို ယူအက္စ္၊ ယူေကႏွင့္ ဂ်ာမနီတို႔တြင္ ထုတ္ေ၀ခဲ့သည္။ ၂၀၁၆ ဇန္န၀ါရီ၁၁၊ ၁၂ ရက္က ရန္ကုန္စီးပြားေရးတကၠသိုလ္တြင္ ‘စီးပြားေရးဖံြ႕ၿဖိဳးတုိးတက္မႈ ပုံစံအသစ္လုိအပ္ေနေသာ ၂၀၁၅ အလြန္ ျမန္မာႏုိင္ငံသစ္’ အမည္ရွိ ဖိုရမ္ကိုက်င္းပရာ ေဒါက္တာခင္ေမာင္ညြန္႔ ပါ၀င္ေဆြးေႏြးခဲ့သည္။ ေဒါက္တာခင္ေမာင္ညြန္႔ႏွင့္ ေတြ႕ဆုံ ေမးျမန္းခဲ့သည့္မ်ားအနက္ အခ်ဳိ႕ကို ေကာက္ႏုတ္ေဖာ္ျပလုိက္ပါသည္။
အခု AEC (အာဆီယံစီးပြား ေရးအသိုက္အ၀န္း) ကစၿပီး အသက္၀င္လာေနၿပီဆုိေတာ့ ဒီအတြက္ ျမန္မာကအဆင္သင့္ျဖစ္ေနၿပီလား။
 အဆင္သင့္ျဖစ္တာက ေတာ့ AEC ေျပာခ်က္အရ ၉၀ ရာခိုင္ႏႈန္းက ျဖစ္ေနၿပီ။ သို႔ေသာ္ က်န္တဲ့အပိုင္းေတြကေတာ့ မေတြ႕ေသးဘူး။ အဆင္သင့္ျဖစ္မႈ မရွိေသးဘူး။ ဥပမာ National Single Window (NSW) စတဲ့ ဟာေတြက အေကာင္အထည္ မေဖာ္ရေသးတဲ့အတြက္ေပါ့။ တျခားကုန္သြယ္မႈတို႔၊ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ ႏွံမႈတို႔ေတာ့ အဆင္သင့္ ျဖစ္ၿပီ ေပါ့။
အာဆီယံအေနနဲ႔ ဥေရာပ သမဂၢကို စိုက္ပ်ဳိးသီးႏွံ ဆန္တင္ သြင္းခ်င္ေနတယ္လုိ႔ သိရပါ တယ္။ ဒါေပမဲ့ လယ္ယာေျမ ျပႆနာ ကင္းရွင္းရမယ္ဆုိတဲ့ အီးယူစံသတ္မွတ္ခ်က္ရွိေနၿပီး ျမန္မာမွာ လယ္ယာေျမျပႆနာ ႀကီးႀကီးမားမား ရွိေနေတာ့ အာ ဆီယံန႔ဲ အီးယူခ်ိတ္ဆက္ဖုိ႔ရာမွာ ျမန္မာက အဟန္႔အတား၊ ၀န္ထုပ္၀န္ပိုးမ်ား ျဖစ္ေနသလား။
အာဆီယံက ထုတ္ကုန္ဆုိ ၿပီး အာဆီယံ Brand လုပ္ၾက မယ္။ အဲဒီလုိလုပ္ၾကဖို႔ အာဆီယံ က စုိက္ပ်ဳိးေရးကလုပ္ရမယ္။ အဲ ဒီလို လုပ္ဖို႔ရာမွာ ပုဂၢလိက က႑ က လုပ္ရမယ္။ ပုဂၢလိက က႑ က မမီေသးဘူး။ အဲဒီအတြက္ပါ။ အာဆီယံတစ္ခုလုံးအေနနဲ႔ ၾကည့္ ရင္ေတာ့ ၀င္ႏုိင္တဲ့အသင္းက စ၀င္၊ ကုမၸဏီက စ၀င္ေပါ့။ အဲဒီ လိုလုပ္ဖို႔ ရွိတယ္။ ျမန္မာက အဲဒီ လုိလုပ္ေပးႏုိင္လို႔ရွိရင္ အာဆီယံ ထုတ္ကုန္မွာဆုိရင္ ကိုယ္ကအ လိုအေလ်ာက္ ပါသြားတာေပါ့။ အာဆီယံ ထုတ္ကုန္အေနနဲ႔ ျမန္မာထုတ္ကုန္ရယ္လို႔ မဟုတ္ ေတာ့ဘူး။
အစိုးရသစ္အေနနဲ႔ ရင္ဆုိင္ ရမယ့္ စီးပြားေရးဆုိင္ရာ အဓိက စိန္ေခၚခ်က္က ဘာေတြရွိေနပါ သလဲ။
စီးပြားေရးမွာ ေလာေလာ ဆယ္ ရွိေနတဲ့ ဥပေဒေတြမွာ ဘယ္လုိမ်ဳိး ထိထိေရာက္ေရာက္ ျဖစ္ေအာင္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္မလဲ။ လိုအပ္တဲ့ အင္စတီ က်ဴးရွင္းေတြ ဖဲြ႕ရမယ္။ အင္စတီ က်ဴးရွင္းမ်ဳိးရွိမွ သူ႔ရဲ႕ ေပၚလစီကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏုိင္မွာ။ ၾကည့္ရေတြ႕ရတာေတာ့ ျမန္မာ ျပည္မွာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ႏုိင္မယ့္ အင္စတီက်ဴးရွင္းက နည္းပုံရတယ္။ နည္းပုံရတဲ့အျပင္ တစ္ ခုနဲ႔တစ္ခုကလည္း ညႇိႏႈိင္းမႈနည္း ပုံရတယ္။ အေကာင္အထည္ မေဖာ္ဘူး။ ေနာက္အစိုးရလုပ္ရ မွာ အဲဒါပဲ။ အဲဒီလို ျပန္႔က်ဲေနတဲ့ ဥပေဒမ်ဳိးနဲ႔ စီးပြားေရးစီမံကိန္း ေတြရွိရင္ အဲဒါကို စုစည္းၿပီးေတာ့ ညႇိႏႈိင္း အေျဖရွာရင္ ဒါဟာထြက္ ေပါက္ပါပဲ။
အခုလုပ္သြားတဲ့ ဖုိရမ္မွာဆုိ ရင္ စီးပြားေရးပညာရွင္ေတြၾကား ထဲမွာ တခ်ဳိ႕က ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲ မႈနဲ႔ ပါရာဒုိင္းအသစ္ကို  ေဆြးေႏြးၾကတယ္။ တခ်ဳိ႕က အကုန္ေလွ်ာက္ေျပာင္းစရာမလုိသလို  ပါရာဒုိင္း အသစ္ မလုိခ်င္ဘူးလုိ႔ ေျပာၾက တယ္။ တခ်ဳိ႕က်ေတာ့ တစ္သက္ လုံး စနစ္အမ်ဳိးမ်ဳိး ေျပာင္းေနၿပီး ႏုိင္ငံက ဘာမွလည္း အျဖစ္မရွိ ဘူးဆုိတာမ်ဳိး ေျပာၾကတယ္။ ဆရာ့အေနနဲ႔ေကာ ဒီစီးပြားေရး က႑ကို ဘယ္လိုလုပ္သင့္တယ္ လို႔ ျမင္ပါသလဲ။
 အေျပာင္းအလဲဆိုတာက ေစ်းကြက္စီးပြားေရးမွာ  လိုအပ္ တဲ့  လကၡဏာေတြရွိေအာင္ ေျပာင္းတာေပါ့ေလ။ လက္ရွိ ရွိ ၿပီးသား ဥပေဒေတြက ဆုိရွယ္ လစ္ဥပေဒေတြဆုိေတာ့ ေဘာင္ မ၀င္ၾကဘူး။ ဒါေၾကာင့္မို႔ ဒီလိုမ်ဳိး ဥပေဒေတြ ရွိေနခဲ့လို႔ရွိရင္ ေစ်း ကြက္နဲ႔ ေစ်းႏႈန္းယႏၲရားကို ထိခိုက္တယ္။ အဲဒီလိုမ်ဳိး မေျပာင္းရေသးဘူးဆုိရင္ ေျပာင္းရမယ္။  အားလုံးေျပာင္းမလား၊ နည္းနည္း ေျပာင္းမလားဆိုတာမွာ တခ်ဳိ႕ဆုိ ရင္ ေျပာင္းၿပီးသားျဖစ္ေနၿပီ။ ဥပမာ တယ္လီကြန္းဆုိလို႔ရွိရင္ ပုဂၢလိက ကုမၸဏီေတြကို ခ်ေပး ေနၿပီ။ အဲဒီလို ေျပာင္းၿပီးသားဆုိ ရင္ ေျပာင္းစရာ မလိုေတာ့ဘူး။ ေျပာင္းဖို႔လုိတယ္လုိ႔ ေျပာေနတဲ့ ဟာက ဘာလဲဆိုေတာ့ ေစ်းကြက္ အဟန္႔အတားနဲ႔ မကိုက္ညီတဲ့ ဥပေဒေတြ၊ အဖဲြ႕အစည္းေတြကို ေျပာင္းရမယ္။ ေစ်းကြက္စီးပြား ေရးကို အေထာက္အကူျဖစ္ ေအာင္၊ တခ်ဳိ႕က အဲဒါကို သေဘာမေပါက္လို႔ ျဖစ္လိမ့္မယ္။ တခ်ဳိ႕က အရင္ေျပာင္းဖူးၿပီးၿပီ။ ဘာမွ မျဖစ္ဘူးဆိုတာ ရွိတယ္။ သို႔ေသာ္  ဟိုတုန္းကေျပာင္းတဲ့ဟာေတြက အေရးေပၚေျပာင္းတာမ်ဳိး၊ ဘာမွ အစီအစဥ္မရွိဘဲနဲ႔ ေျပာင္းဆိုလို႔ ေျပာင္းျပတာမ်ဳိးေလာက္ ျဖစ္လို႔ ရွိရင္ေတာ့ မထူးဘူးေလ။ ဟို တုန္းကရွိတဲ့ ေျပာင္းတယ္ဆိုတာ က အဲဒီလိုေျပာင္းတာမ်ဳိး ျဖစ္ႏုိင္ ပါတယ္။ ေျပာင္းတယ္ဆုိတာက လုိအပ္တဲ့ အတုိင္းအတာတစ္ခု ထိ ေျပာင္းတယ္ဆုိလုိ႔ရွိရင္ ေအာင္ျမင္တယ္။ ဟိုတုန္းက ေျပာင္းၿပီးၿပီ။ အခုထပ္ေျပာင္းရ မလားဆုိတာမွာ အရင္ကေျပာင္း တာ မျပည့္စုံတဲ့အတြက္ အ ေကာင္အထည္ေဖာ္မယ့္ အဖဲြ႕အ စည္းမရွိဘူးဆိုလုိ႔ရွိရင္ ထပ္ ေျပာင္းဖို႔ လိုတယ္။ ဟိုတုန္းက ေျပာင္းတာက ဘယ္ေလာက္ထိ ေျပာင္းတာလဲ၊ ဘယ္ေလာက္ထိ ေရာက္လဲဆုိတဲ့အေပၚ မူတည္ တယ္။
 အစိုးရသစ္ျဖစ္လာမယ့္ NLD ကလည္း စီးပြားေရးေပၚလ စီဆဲြထားတယ္။ လက္ရွိ အစုိးရနဲ႔ လာမယ့္အစိုးရသစ္ရဲ႕ ေပၚလစီ ေတြၾကားမွာ အခ်ိန္အဆက္ရွိရဲ႕ လား။ လုံးလုံးကြာျခားလာတာ ေတြ႕မိပါသလား။
 ေပၚလစီအေနနဲ႔ကေတာ့ တခ်ဳိ႕အေရးႀကီးတဲ့ ေပၚလစီေတြ က ေျပာင္းႏုိင္တယ္။ ဥပမာဆုိပါ ေတာ့ ဘဏ္၊ မက္ခ႐ိုအီကိုေနာ မစ္ေပၚလစီ၊ စီမံခန္႔ခဲြမႈဆိုလုိ႔ရွိရင္  NLD က နည္းနည္းအဲဒါေတြကို စိတ္၀င္စားတယ္။ ဘာလို႔လဲဆို ေတာ့ Exchange Rate အေျပာင္း အလဲ ျဖစ္ေနေတာ့ နည္းနည္း လည္း မတည္ၿငိမ္ဘူးဆိုတဲ့ သေဘာရွိတယ္။ အဲဒါကို တည္ ၿငိမ္တဲ့ေစ်းကြက္ျဖစ္ေအာင္ သူတို႔ အေနနဲ႔စၿပီး လုပ္လာႏုိင္တယ္။ ဘယ္ကစမလဲဆုိေတာ့ မက္ခ႐ို အီကိုေနာမစ္ေပၚလစီက စမယ္။ ဟိုတုန္းကလည္း မရွိဘူးလားဆုိ ေတာ့ ဟိုတုန္းကလည္း ရွိတယ္။ သို႔ေသာ္လည္း ရွိတဲ့ဟာက ဘယ္ လိုနည္းနဲ႔ ထိေရာက္မလဲဆုိတဲ့ ဟာက မူတည္တယ္။ NLD  ေပၚလစီက တုိက္႐ုိက္ႀကီးမတူဘူး။ ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့ သူတို႔က သက္ သက္ ဒီဇုိင္းလုပ္ထားတာရွိတယ္။ ဒုတိယတစ္ခ်က္က ေဆာင္ရြက္ ပုံမွာလည္း တူမွာမဟုတ္ဘူး။ လက္ရွိေဆာင္ရြက္ပုံက ထိ ေရာက္မႈ မရွိဘူးလို႔ ျမင္တယ္ ေလ။ ထိေရာက္တဲ့နည္းလမ္းနဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္မႈက သူတုိ႔မွာရွိေနေတာ့ တျခားႏုိင္ငံေတြလည္း ရွိေနေတာ့ အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈမွာေတာ့ ေတာ္ေတာ္ကြာမယ္။ ေပၚလစီ ခ်င္းလည္း တူမွာမဟုတ္ဘူး။ သူ တုိ႔က ႏုိင္ငံေရးရည္ရြယ္ခ်က္ကို အဓိကမထားဘဲ စီးပြားေရးရည္ ရြယ္ခ်က္၊ စီးပြားေရးတည္ၿငိမ္မႈ ကို ရည္ရြယ္ခ်က္ထားထားတယ္။
စီးပြားေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲ ၾကရမွာ မူ၀ါဒႏွစ္မ်ဳိးေပါ့။ အျမန္ ႐ုတ္ျခည္းတုိးတက္ေအာင္ ေရွာ့ခ္ ႐ုိက္ကုထုံး Big Band ခ်ဥ္းကပ္ နည္းရယ္၊ ျဖည္းျဖည္းခ်င္း ညႇိၿပီး အင္စတီက်ဴးရွင္းဆုိင္ရာ ေျပာင္း လဲတဲ့ ခ်ဥ္းကပ္နည္းရယ္ဆုိၿပီး ႏွစ္မ်ဳိးရွိတဲ့ေနရာမွာ ျမန္မာက ဘယ္ပုံစံကိုသုံးေနတယ္လို႔ ေျပာ လို႔ရမလဲ။
တုိက္႐ုိက္ႀကီး မတူေသာ္ လည္း Big Bang ေပါ့။ ဘာျဖစ္ လို႔လဲဆိုေတာ့ သူကေျပာင္းၿပီဆုိ တာကို ျပခ်င္တဲ့ သေဘာရွိတယ္။ ႐ုတ္တရက္ ေျပာင္းတာက အ ေကာင္အထည္ေဖာ္မယ့္ ၀န္ထမ္း ေတြ ခ်က္ခ်င္းလုိက္ႏုိင္တဲ့ ပုံ မေပၚဘူး။ ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔ အ ေကာင္အထည္ေဖာ္တယ္။ ေႏွး တယ္၊ မၿပီးဘူးဆုိတာမ်ဳိးေတြ ေပၚလာတာေပါ့။ ႏုိင္ငံေရးအား ျဖင့္ Show Off ေခၚတာေပါ့။ ငါတို႔ ေျပာင္းေနၿပီဆုိတာကို ျပ ခ်င္တဲ့ပုံေပၚတယ္။ တကယ္တမ္း ေျပာင္းတာမ်ဳိး မျဖစ္တဲ့အတြက္ ေၾကာင့္မို႔လို႔ လူထုယုံၾကည္မႈနည္းသြားမယ္ပုံ ရွိတယ္။ ဒါ ေၾကာင့္မို႔လို႔ ဘာပဲလုပ္လုပ္ Framework (မူေဘာင္)ခ်ၿပီး စနစ္တက် ေျပာင္းဖို႔လိုတယ္။ ျဖစ္လာတာၾကာၿပီဆုိေတာ့ ဒါကို ေျပာင္းဖို႔ခက္တယ္ေလ။ အဲဒီ ေတာ့ စနစ္တက် မလုပ္ဘဲနဲ႔ ေျပာင္းလို႔မရဘူး။ ၀ါဒျဖန္႔႐ုံနဲ႔ ေျပာင္းမယ္ဆုိ႐ုံနဲ႔ေတာ့ မရဘူး။
Big Bang ခ်ဥ္းကပ္နည္းကို သုံးရင္ ႏုိင္ငံအတြက္၊ လူထုအတြက္ဘယ္လိုသက္ေရာက္မႈ ရွိလာမလဲ။
အဲဒါကေတာ့ ပထမတစ္ ခ်က္ေတာ့ Big Bang ထဲမွာ အစိုး ရစက္႐ုံေတြကို လူထုကိုဘယ္လို ခဲြမလဲဆိုတဲ့အေပၚမွာ မူတည္ တယ္။ ေရာင္းခ်တာေခၚတာေပါ့ Privatized လုပ္ေပးရမယ္။ အဲဒီ လို မေရာင္းခင္မွာ Competition Policy ဆိုတာရွိရမယ္။ အဲဒီလို ရွိရင္ျပန္ၿပီး မွန္မွန္ကန္ကန္ အ လုပ္လုပ္မယ့္ လူလက္ထဲကို ေရာက္မယ္။ စက္႐ုံေရာင္းရင္ အဲဒီလူက အလုပ္လုပ္မွာ ျဖစ္တဲ့အ တြက္ ပစၥည္းထြက္မယ္။ ေပၚလစီ မရွိဘဲေရာင္းရင္ ျပန္ေရာင္းစား မယ့္ လူ႔အခြင့္အေရးလုိခ်င္တဲ့ လူ လက္ထဲေရာက္မယ္။ အဲဒါ ေၾကာင့္ Big Bang ပဲေျပာေျပာ Gradual Adjustment Insti-tutional ပဲ ေျပာေျပာ အေရးႀကီးတာက အဲဒါေတြ ေျပာင္းဖို႔လုိတာပါပဲ။
ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ေခတ္အ ဆက္ဆက္ အစိုးရရယ္။ စစ္တပ္နဲ႔ရင္းႏွီးတဲ့သူ ခ႐ုိနီေတြရယ္ပဲ ျခယ္လွယ္ႀကီးပြားခ်မ္းသာေနၾကၿပီးေအာက္ေျခလူထုက ဆင္းရဲေနၾကတယ္။ လာမယ့္ အစုိးရသစ္လက္ထက္မွာ State-Business  ဆက္ဆံေရးကို ဘယ္လုိကိုင္တြယ္သင့္ပါသလဲ။
သူတုိ႔ကေတာ့ Rule of Law ဥပေဒအတုိင္း သြားလိမ့္မယ္။ ပထမတစ္ခုကေတာ့ Competition Law ဆုိတာနဲ႔ သြားလိမ့္မယ္။ အ မ်ားနဲ႔အတူတူ ၿပိဳင္လုပ္၊ အမ်ား နဲ႔အတူတူ ေရာင္း။ ခ႐ိုနီရယ္၊ ဘာရယ္ မဟုတ္ေတာ့ဘဲ အကုန္လုံး။ ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ဥပေဒဆုိ ရင္ ႏုိင္ငံျခားသားေရာ၊ ျပည္တြင္း  ေရာ အတူတူပဲ။ ဘယ္သူ႔ကိုမွ မခဲြ ျခားဘူး။ အဲဒီဥပေဒအတုိင္း သြား မယ္ဆိုရင္ အတူတူ တစ္တန္း တည္းသြားမယ္ေပါ့။
သို႔ေသာ္လည္း ခ႐ိုနီနဲ႔ပတ္သက္လို႔ စံ သတ္မွတ္ခ်က္က ဘယ္ေပၚမူ တည္ၿပီးသြားမလဲဆုိတာ မသိဘူး။  ဥပမာ-အခြန္ေကာက္မယ္ဆိုလို႔ရွိရင္ ဘယ္သူ႔ကိုမွ မခဲြျခားဘူးဆိုတဲ့သေဘာ။ သုိ႔ေသာ္လည္း တစ္ဖက္က အခက္အခဲရွိႏုိင္တာေတြ၊ ဥပမာ-အခြန္ေကာက္မယ္ဆုိရင္သူ႔မွာပစၥည္း ဘယ္ေလာက္ရွိလဲဆုိတာ ေၾကညာဖုိ႔လုိမယ္။ အဲဒီမွာ ေၾကညာႏုိင္မယ့္လူရွိမယ္။မေၾကညာႏုိင္ မယ့္လူရွိမယ္။ အဲဒီအေပၚ အေကာင္အထည္ေဖာ္တဲ့အခါမွာ အခက္အခဲရွိႏုိင္တာေပါ့။ သို႔ေသာ္လည္း NLD လုပ္မယ့္ ဥပ ေဒအတုိင္း အေကာင္အထည္ ေဖာ္ရမယ့္ လုပ္ထုံးလုပ္နည္း ျပဳ ျပင္ေျပာင္းလဲမႈ လုပ္ရမယ့္ဟာ ေလးေတြ လုပ္သြားႏုိင္တယ္။ ခ႐ိုနီနဲ႔ပတ္သက္လို႔လည္း NLD က ထုတ္မယ့္ေပၚလစီေတြနဲ႔ ညီညြတ္မႈရွိေအာင္ ဆက္လုပ္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ ခြင့္ျပဳသြားလိမ့္မယ္။ ေနာက္တစ္ဆင့္က အဲဒါေပါ့။ ေလာေလာဆယ္ တစ္ဆင့္က ေတာ့ စီးပြားေရးလမ္းမွန္ ပြင့္သြား ေအာင္က စလိမ့္မယ္။
အခြန္ျပႆနာ၊ လယ္ယာ ေျမျပႆနာ၊ လယ္ယာသိမ္း ထားသူေတြ ဒါေတြနဲ႔ပတ္သက္ လို႔ NLD က ဘယ္လုိကုိင္တြယ္ သင့္ပါသလဲ။
 လယ္ယာေျမကေတာ့ လယ္ယာေျမခ်ထားေရး ဥပေဒ ဆုိတာ သူတို႔လုပ္ေနၾကတယ္လို႔ ၾကားတယ္။ သူတုိ႔ပိုင္တဲ့ လယ္ ေျမေပၚ ဘယ္ေလာက္ၾကာၿပီး၊ ဘယ္ေလာက္နဲ႔ တန္ဖိုးျဖတ္မယ္။ အဲဒီလုိမ်ဳိးေတြရွိေတာ့ အဲဒီဟာ ေတြ ဘယ္ေလာက္ခိုင္မာလဲ၊ ဘယ္ေလာက္အတည္ျပဳၿပီးသြား ၿပီးလဲ ဆုိတာေပၚမူတည္တယ္။ လယ္ယာေျမခ်ထားေရးက ဥပေဒအတုိင္းခ်ထားဖို႔လုိေတာ့ အဲဒီဥပေဒက လုိတယ္။ အရင္က မရွိခဲ့ဖူးဘူး။ ဒါကေတာ့ ဆက္လုပ္သြားရမယ္။ ဒါမွသာ တရား၀င္ကင္း ရွင္းတဲ့ လုပ္ငန္း၊ ဥပမာ-အီးယူကိုပို႔မယ္ဆုိရင္ ဒီကုမၸဏီက ေျမႀကီးက တရား၀င္ဥပေဒနဲ႔ ပိုင္ ထားတာလား။ ဒါမွမဟုတ္ မတရားသိမ္းယူထားတာလား။ ဒါမွမဟုတ္ ဥပေဒနဲ႔ လိမ္ထားတာ ဆိုရင္လည္း အဲဒီလူက ႏုိင္ငံျခားကို ပို႔လို႔မရဘူး။ အီးယူမား ကတ္ကို ပို႔လို႔မရဘူး။ အဲဒီေတာ့ ျမန္မာျပည္ကလည္း ဥပေဒက လုပ္ရမယ္။ ဘယ္လိုအတုိင္း အတာထိ ျဖစ္လာမလဲဆိုတာက ညႇိရမယ့္သေဘာရွိတယ္။ အ ေပးအယူေခၚတာေပါ့။ ႐ႈံးတဲ့သူရွိ မယ္။ ႏုိင္တဲ့သူရွိမယ္။ အဲဒီအေပၚ မွာ ညႇိႏႈိင္းရမယ္။ ဘယ္ေလာက္ ေလ်ာ္ေၾကးေပးမလဲဆုိရင္ ေလ်ာ္ေၾကးကနည္းရင္လည္း မျဖစ္ ဘူး။ မ်ားလည္း မေပးႏုိင္ဘူး။ ဒါကို ဘယ္လုိနည္းနဲ႔ ေျဖရွင္းမလဲ ဆိုတာ လိုတာေပါ့။
ျမန္မာစီးပြားေရးက႑မွာ အရက္၊ ဘီယာကအစ ေက်ာက္သံပတၱျမားအထိ အကုန္လုံးမွာ ဦးပိုင္နဲ႔ MECတုိ႔က က်ယ္က်ယ္ ျပန္႔ျပန္႔ လက္၀ါးႀကီးအုပ္ လုပ္ကိုင္ေနေတာ့ တပ္မေတာ္နဲ႔ ဘယ္လိုအေပးအယူေတြ လုပ္လာရႏုိင္မလဲ။
တပ္မေတာ္က အခုသူတို႔ လည္း လက္ခံထားတာက ဖဲြ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒအရ ေရြးေကာက္ တဲ့သူကို လက္ခံရမယ္ဆုိတာ။ အဲ ဒါကေတာ့ သူတုိ႔ညႇိႏႈိင္းၿပီး ျဖစ္မွာ ပါ။ သို႔ေသာ္ ဦးပိုင္ရဲ႕ စီးပြားေရး ကို ဘယ္လုိလုပ္မလဲဆိုေတာ့ ေစာေစာပုိင္းက ျဖစ္သြားတဲ့အရွိန္ ေၾကာင့္ ျဖစ္မွာေပါ့။ ေနာက္ပုိင္း က်လုိ႔ရွိရင္ေတာ့ တပ္မေတာ္က လည္း သူ႔ဟာသူ သေဘာေပါက္ လာမွာပါ။ သူလုပ္ရမယ့္အလုပ္ က ႏုိင္ငံေတာ္ကို ထိထိေရာက္ ေရာက္ ကာကြယ္ဖို႔၊ တျခားႏုိင္ငံ ေတြနဲ႔ ရင္ေပါင္တန္းၿပီး စစ္ေရး အဆင့္ျမႇင့္ဖို႔၊ အဲဒါေတြလုပ္လာ တဲ့အခါက်ရင္ေတာ့ သူတုိ႔စီးပြား ေရးလုပ္ႏုိင္မွာ မဟုတ္ဘူး။ ဟုိ တုန္းကေတာ့ ပိုက္ဆံရွိမွ ဂုဏ္ရွိ တယ္ထင္ခဲ့တာကိုး။ အခုကေတာ့ရာထူးရွိတဲ့သူ ကိုယ့္ဟာကို ဂုဏ္ ယူလာတဲ့အခါ စစ္တပ္ကလည္း သူ႔ဟာသူ ဂုဏ္ယူလာလိမ့္မယ္ လို႔ ထင္တယ္။ ေနာက္တစ္ခုက အရင္းရွင္ႏုိင္ငံေတြမွာ Specia-lization ေခၚတာေပါ့။ ကိုယ္လုပ္တဲ့ဟာမွာ ကြၽမ္းက်င္ရင္ လူစြမ္းေကာင္းျဖစ္တာေပါ့။ တပ္မေတာ္ကလည္း အဲဒါမ်ဳိးလုပ္လာမယ္လုိ႔ ထင္တယ္။ စီးပြားေရးလုပ္ခ်င္တဲ့ တပ္မေတာ္သားေတြရွိရင္ အလုပ္ထြက္လုပ္လုိက္။ ဟိုတုန္းက မရွိတာက လမ္းေၾကာင္းမရွိလို႔၊ ထြက္ေပါက္မရွိလုိ႔။
တပ္မေတာ္က စီးပြားေရး လုပ္ငန္းေတြမွာ ပါ၀င္မႈရွိတာ၊ လယ္ယာကိစၥေတြမွာ ပတ္သက္ ေနတာေတြက ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီး ျမႇဳပ္ႏွံမႈေတြ ၀င္မလာရဲတဲ့ အဟန္႔အတားတစ္ခု ျဖစ္ေနသလား။
တျခားႏုိင္ငံမွာလည္း ရွိ တယ္။ အင္ဒိုနီးရွားမွာလည္း ဟို တုန္းက အဲဒီလိုျဖစ္ခဲ့တာဆိုေတာ့ အခုျပင္ဖုိ႔ လုပ္ေနၾကတယ္။ တပ္မေတာ္ကလည္း သူ႔ရည္ရြယ္ခ်က္ က ေျဖရွင္းေပးဖို႔ဆုိလုိ႔ရွိရင္ သူ လိုအပ္တဲ့ ပမာဏာအတုိင္းအ တာ၊ သူတုိ႔ေနရာ ခ်ထားဖို႔လုိအပ္ တဲ့ေနရာ အက်ယ္အ၀န္း ရွိႏုိင္တယ္။ အဲဒီအေပၚမွာ အလဲြ သုံးစားလုပ္တာလည္း ရွိႏုိင္တယ္။ မွန္ မွန္ကန္ကန္နဲ႔ စနစ္က ပုံစံက် သြားရင္ေတာ့ ဒီဟာေျပလည္ သြားမွာပါ။ တပ္မေတာ္ကလည္း လုပ္ျပ။ ႏုိင္ငံေရးဘက္ကလည္း တပ္မေတာ္ကို ႀကိဳက္လို႔လည္း မဟုတ္၊ မႀကိဳက္လို႔လည္း မဟုတ္၊ ႏုိင္ငံတကာဥပေဒအရ လုပ္ရမယ္။ ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံ မႈ ၀င္လာေအာင္အတြက္ လုပ္တဲ့ အခါက်ရင္ ႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္ နား လည္မႈရွိသြားႏုိင္တယ္။
အင္ဒိုနီးရွားနဲ႔ ျမန္မာက တူညီတာမ်ဳိးရွိေတာ့  ျမန္မာက နမူနာယူသင့္တဲ့ အင္ဒိုနီးရွားနဲ႔ ဥပမာေကာင္းကို ေျပာပါဆုိရင္ ဘာမ်ားျဖစ္မလဲ။
အင္ဒိုနီးရွားက စီးပြားေရး ဆန္ဆန္ သုံးလာႏုိင္တဲ့သေဘာ ရွိတယ္။ ဥပမာဆိုလို႔ရွိရင္ ဟုိ တုန္းက ႏုိင္ငံေရးအရ အေထာက္ အပံ့ေပးတဲ့ ေပၚလစီသုံးတယ္။ ဘာလဲဆုိေတာ့ ဓာတ္ဆီေစ်းဆုိ ရင္ ျပည္သူလူထုေစ်းတက္မွာ စိုးလုိ႔ အစိုးရက ေထာက္ပံ့ေၾကး ေပးထားတယ္။ ဓာတ္ဆီေရာင္း တဲ့ကုမၸဏီႀကီးေတြကို တစ္ႏွစ္ကို သန္းဘယ္ေလာက္ ေပးမယ္၊ ဓာတ္ ဆီေရာင္းတဲ့ဆုိင္ႀကီးေတြ က ဒီေစ်းနဲ႔ေရာင္း။ အဲဒါကိုအခုေနာက္ဆုံး အစိုးရကက် ေတာ့ အဲဒါေတြဟာ စီးပြားေရးကိုအေထာက္အကူ မျဖစ္ဘူးဆိုၿပီးေျပာင္းတယ္။ ေျပာင္းတဲ့ဟာေတြ က ေစ်းကြက္စီးပြားေရးဆန္ဆန္ လုပ္လာႏုိင္တယ္။ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ လည္း ႏုိင္ငံေရးကို မၾကည့္ဘဲနဲ႔ စီးပြားေရးကို ေစ်းကြက္ဆန္ဆန္ လုပ္ႏုိင္ရင္ ေကာင္းမယ္။
အစိုးရသစ္ကို ဘာမ်ား အႀကံဉာဏ္ေပးခ်င္ပါသလဲ။
သူတုိ႔လည္း အခုေလ့လာ ေနတဲ့အတြက္ သင္ခန္းစာယူႏုိင္ မွာပါ။ လႊဲယူတဲ့ေနရာမွာ ဒီအ တုိင္းလဲႊယူတာမ်ဳိး မဟုတ္ဘဲနဲ႔ ဘာေၾကာင့္  ဒီလိုျဖစ္သြားတာလဲ ဆိုတာကို ေလ့လာရင္ အဲဒီအေပၚ မွာ အခြင့္အေရးယူလို႔ရမယ္။ ဒုတိယတစ္ခုက ရွိၿပီးသား ေပၚလ စီေတြမွာ လက္ရွိအစိုးရက လုပ္ ၾကည့္ၿပီးသားလား။ လုပ္ၾကည့္ၿပီး မေအာင္ျမင္တာလား၊ ဘာ ေၾကာင့္ မေအာင္ျမင္လဲ၊ မွားေန လား၊ အေကာင္အထည္မေဖာ္ ရေသးဘူးလား။ လုပ္ငန္းစဥ္ ဘယ္လုိရွိလဲ၊ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ လုပ္၊ မလုပ္ဆုိတာမွာ ပထမလူ ဘယ္ေလာက္ လုပ္၊ မလုပ္အေပၚ မွာ ၾကည့္ဖို႔လုိတယ္။ ေနာက္တစ္ ပိုင္းကေတာ့ အာဆီယံနဲ႔လည္း ေပါင္းထားေတာ့ မန္ဘာျဖစ္ေန တယ္။ အရင္ကေတာ့ လူကို ၾကည့္ေနရင္ မူကိုေျပာင္းလို႔ မရ ဘူးျဖစ္ေနတယ္။ NLD ကက် ေတာ့ ေပၚလစီပဲ ၾကည့္မွာဆုိ ေတာ့ သူလုပ္တာ မေအာင္ျမင္ တာကို ငါလုပ္ရငေအာင္ျမင္ တယ္ဆုိတာလည္း ျဖစ္ႏုိင္တယ္။ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲတာခ်င္းတူေပ မယ့္ အေကာင္အထည္ေဖာ္တာ ျခင္း မတူဘူးေလ။
Credit to >>> 7 Day Daily

0 comments:

Post a Comment