ပညာေရး ၀န္ႀကီး ဌာနသည္ ၂၀၁၃-၂၀၁၄ ပညာသင္ႏွစ္ အတြက္ အေျခခံ ပညာေက်ာင္းမ်ား ေက်ာင္းအပ္ႏွံေရး သီတင္းပတ္ကို ေမ ၂၇ ရက္မွ ၃၁ ရက္ အထိ သတ္မွတ္ ထားသည္။ ပညာသင္ႏွစ္ ေက်ာင္းအပ္ႏွံေရး သီတင္းပတ္ ေဆာင္ပုဒ္မွာ ““ေက်ာင္းေနအရြယ္ ကေလး ေက်ာင္းအပ္ႏွံေရး ျပည္သူအားလံုး ပါ၀င္ ေဆာင္ရြက္ေပး”” ျဖစ္သည္။
ႏိုင္ငံေတာ္တြင္ အေျခခံ ပညာ လူတိုင္း တတ္ေျမာက္ေစရန္ ရည္ရြယ္၍ မသင္ မေနရ မူလတန္း ပညာေရး စနစ္ကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္လ်က္ရွိၿပီး ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူ မ်ားအတြက္ ေက်ာင္းသင္ခန္းစာ ဖတ္စာအုပ္ မ်ားႏွင့္ အျခားစာေရး ကိရိယာမ်ား အခမဲ့ ေထာက္ပံ့ ေပးလ်က္ရွိသည္။ အလားတူ မိဘဆရာ အသင္းမ်ားႏွင့္ ေက်ာင္း အက်ဳိးေတာ္ ေဆာင္မ်ား၊ ေစတနာရွင္ မ်ားကလည္း လွဴဒါန္း ေထာက္ပံ့ေပးလ်က္ ရွိသည္။ ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ေက်ာင္းသင္ခန္းစာ သင္ၾကားေပး႐ံု သာမက စာရိတၱ၊ ျပည္သူ႔နီတိ စသည့္ ျမန္မာ့ ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ထံုးတမ္း စဥ္လာႏွင့္ ကိုက္ညီေအာင္ ျပ႒ာန္း သတ္မွတ္ထားသည့္ သင္ခန္းစာ မ်ားကိုလည္း ဆရာ၊ ဆရာမ မ်ားက သင္ၾကားေပးလ်က္ ရွိသည္။ စိတ္ပိုင္း ဆိုင္ရာႏွင့္ စာရိတၱပိုင္း ဆိုင္ရာသာမက ကိုယ္ကာယ ႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္မႈ အတြက္လည္း ပညာေရး၊ က်န္းမာေရးႏွင့္ အားကစား တို႔ကိုပါ တြဲဖက္ေလ့က်င့္ သင္ၾကားေပးလ်က္ ရွိသည္။ ႏိုင္င့ံ အားကစား အဆင့္အတန္း တိုးတက္ျမင့္မား လာေစရန္ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ား ထဲမွ ႏိုင္ငံ့ဂုဏ္ေဆာင္ အားကစား ေမာင္မယ္မ်ား ေပၚထြန္း လာေစရန္ ရည္ရြယ္၍ ျပဳစု ပ်ဳိးေထာင္ ေပးေနျခင္း ျဖစ္သည္။
ထို႔အျပင္ ပတ္၀န္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရးကို အေထာက္အကူ ျပဳေစမည့္ ေက်ာင္းအေဆာက္ အအံုမ်ားႏွင့္ စာသင္ခန္းမ်ား သန္႔ရွင္းေရး၊ ေက်ာင္းအ၀င္ အထြက္လမ္းမ်ား ညီညာ ေျပျပစ္ေရး၊ သစ္ပင္၊ ပန္းပင္၊ ပန္းၿခံႏွင့္ အားကစား ကြင္းမ်ား သန္႔ရွင္းေရး၊ ေသာက္သံုးေရမ်ား သန္႔ရွင္းစြာ သိုေလွာင္ သုံးစြဲေရး၊ ေက်ာင္းပတ္၀န္းက်င္ သန္႔ရွင္း သာယာေရး တို႔ကို စဥ္ဆက္မျပတ္ ေဆာင္ရြက္ေပးလ်က္ ရွိသည္။
၂၀၁၂-၂၀၁၃ ပညာ သင္ႏွစ္မွ စ၍ စတုတၳတန္းႏွင့္ အ႒မတန္း ပညာရည္ ထူးခၽြန္သူ မ်ားကို စိစစ္ ေရြးခ်ယ္ကာ အလယ္တန္း ပညာ သင္ဆုႏွင့္ အထက္တန္း ပညာသင္ ဆုမ်ား ခ်ီးျမႇင့္ ေပးခဲ့သည္။ အေျခခံ ပညာေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ား အနက္ ပညာရည္ ထက္ျမက္ၿပီး ဆက္လက္ပညာ သင္ယူရန္ အခက္အခဲ ရိွသူမ်ားအား ပညာသင္ ေထာက္ပံ့ေၾကးမ်ား ခ်ီးျမႇင့္ေပးလ်က္ ရွိသည္။တကၠသိုလ္၀င္ စာေမးပြဲ ေအာင္ျမင္သူမ်ား အနက္ တိုင္းေဒသႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္အလိုက္ သိပံၸ ဘာသာတြဲတြင္ ပထမ ရရွိသူ တစ္ဦးႏွင့္ ၀ိဇၨာ ဘာသာတြဲတြင္ ပထမ ရရွိသူ တစ္ဦးစီ တို႔ကိုလည္း တကၠသိုလ္ ပညာသင္ ဆုႏွင့္ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ စရိတ္မ်ား ခ်ီးျမႇင့္ေပးလ်က္ ရွိသည္။
ကမ႓ာ့ ႏိုင္ငံမ်ားမွ အခ်ိဳ႕ ႏိုင္ငံမ်ားသည္ လူဦးေရ နည္းပါးျခင္း၊ သယံဇာတ ထြက္ကုန္ မရွိျခင္း တို႔ျဖင့္ ႀကံဳေတြ႕ေနရ ေသာ္လည္း နည္းပညာႏွင့္ အတတ္ပညာ ျမင့္မားေသာ လူ႔စြမ္းအား အရင္းအျမစ္ကို ထိထိေရာက္ေရာက္ ျမႇင့္တင္ အသံုးခ်ႏိုင္ ၾကျခင္းေၾကာင့္ တတိယ ကမ႓ာမွ ႐ုန္းထြက္ ႏိုင္ခဲ့ၿပီး ပထမ ကမ႓ာ အတြင္းသို႔ ခ်င္းနင္း ၀င္ေရာက္ ႏိုင္ခဲ့ေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။
ပညာဟူသည္ ေ၀ဖန္ ပိုင္းျခား၍ သိျမင္တတ္ေသာ သေဘာ၊ အၾကားအျမင္ ဗဟုသုတ အမွန္ သိျခင္းဟု ျမန္မာ အဘိဓာန္က အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုထားသည္။ ပညာ၏ တန္ဖိုးကို အင္း၀ေခတ္ စာဆို ရွင္မဟာ ရ႒သာရ၏ ကိုးခန္းပ်ဳိ႕တြင္ ““ပထမ အရြယ္၊ ငယ္ေသာ္ကတည့္၊ သိပၸေခါင္အား၊ တတ္ေျမာက္ျမားမူ၊ ေတာသားရန္ေအာင္၊ ျခေသၤ့ေယာင္သို႔၊ မေရွာင္မညႇာ၊ တင္းတင္းမာ၍၊ ပညာရဲရင့္ ပြဲလယ္တင့္လိမ့္”” ဟူ၍ ၫႊန္းဆိုခဲ့သည္။
သို႔ျဖစ္၍ ေက်ာင္းေနအရြယ္ ကေလးမ်ား အားလံုး ေက်ာင္းအပ္ႏွံေရး အတြက္ မိဘျပည္သူ အားလံုး ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ ေပးၾက ပါရန္ႏွင့္ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ား ကလည္း ပညာေခတ္ကို အမီ လိုက္ႏိုင္ရန္ လံု႔လ ၀ီရိယ စိုက္ထုတ္ႀကိဳးပမ္း ၾကျခင္းျဖင့္ မိမိ သူတစ္ပါး အက်ဳိး မ်ားေစႏိုင္မည္ ျဖစ္ေပသည္။
ႏိုင္ငံေတာ္တြင္ အေျခခံ ပညာ လူတိုင္း တတ္ေျမာက္ေစရန္ ရည္ရြယ္၍ မသင္ မေနရ မူလတန္း ပညာေရး စနစ္ကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္လ်က္ရွိၿပီး ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူ မ်ားအတြက္ ေက်ာင္းသင္ခန္းစာ ဖတ္စာအုပ္ မ်ားႏွင့္ အျခားစာေရး ကိရိယာမ်ား အခမဲ့ ေထာက္ပံ့ ေပးလ်က္ရွိသည္။ အလားတူ မိဘဆရာ အသင္းမ်ားႏွင့္ ေက်ာင္း အက်ဳိးေတာ္ ေဆာင္မ်ား၊ ေစတနာရွင္ မ်ားကလည္း လွဴဒါန္း ေထာက္ပံ့ေပးလ်က္ ရွိသည္။ ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ေက်ာင္းသင္ခန္းစာ သင္ၾကားေပး႐ံု သာမက စာရိတၱ၊ ျပည္သူ႔နီတိ စသည့္ ျမန္မာ့ ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ထံုးတမ္း စဥ္လာႏွင့္ ကိုက္ညီေအာင္ ျပ႒ာန္း သတ္မွတ္ထားသည့္ သင္ခန္းစာ မ်ားကိုလည္း ဆရာ၊ ဆရာမ မ်ားက သင္ၾကားေပးလ်က္ ရွိသည္။ စိတ္ပိုင္း ဆိုင္ရာႏွင့္ စာရိတၱပိုင္း ဆိုင္ရာသာမက ကိုယ္ကာယ ႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္မႈ အတြက္လည္း ပညာေရး၊ က်န္းမာေရးႏွင့္ အားကစား တို႔ကိုပါ တြဲဖက္ေလ့က်င့္ သင္ၾကားေပးလ်က္ ရွိသည္။ ႏိုင္င့ံ အားကစား အဆင့္အတန္း တိုးတက္ျမင့္မား လာေစရန္ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ား ထဲမွ ႏိုင္ငံ့ဂုဏ္ေဆာင္ အားကစား ေမာင္မယ္မ်ား ေပၚထြန္း လာေစရန္ ရည္ရြယ္၍ ျပဳစု ပ်ဳိးေထာင္ ေပးေနျခင္း ျဖစ္သည္။
ထို႔အျပင္ ပတ္၀န္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရးကို အေထာက္အကူ ျပဳေစမည့္ ေက်ာင္းအေဆာက္ အအံုမ်ားႏွင့္ စာသင္ခန္းမ်ား သန္႔ရွင္းေရး၊ ေက်ာင္းအ၀င္ အထြက္လမ္းမ်ား ညီညာ ေျပျပစ္ေရး၊ သစ္ပင္၊ ပန္းပင္၊ ပန္းၿခံႏွင့္ အားကစား ကြင္းမ်ား သန္႔ရွင္းေရး၊ ေသာက္သံုးေရမ်ား သန္႔ရွင္းစြာ သိုေလွာင္ သုံးစြဲေရး၊ ေက်ာင္းပတ္၀န္းက်င္ သန္႔ရွင္း သာယာေရး တို႔ကို စဥ္ဆက္မျပတ္ ေဆာင္ရြက္ေပးလ်က္ ရွိသည္။
၂၀၁၂-၂၀၁၃ ပညာ သင္ႏွစ္မွ စ၍ စတုတၳတန္းႏွင့္ အ႒မတန္း ပညာရည္ ထူးခၽြန္သူ မ်ားကို စိစစ္ ေရြးခ်ယ္ကာ အလယ္တန္း ပညာ သင္ဆုႏွင့္ အထက္တန္း ပညာသင္ ဆုမ်ား ခ်ီးျမႇင့္ ေပးခဲ့သည္။ အေျခခံ ပညာေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ား အနက္ ပညာရည္ ထက္ျမက္ၿပီး ဆက္လက္ပညာ သင္ယူရန္ အခက္အခဲ ရိွသူမ်ားအား ပညာသင္ ေထာက္ပံ့ေၾကးမ်ား ခ်ီးျမႇင့္ေပးလ်က္ ရွိသည္။တကၠသိုလ္၀င္ စာေမးပြဲ ေအာင္ျမင္သူမ်ား အနက္ တိုင္းေဒသႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္အလိုက္ သိပံၸ ဘာသာတြဲတြင္ ပထမ ရရွိသူ တစ္ဦးႏွင့္ ၀ိဇၨာ ဘာသာတြဲတြင္ ပထမ ရရွိသူ တစ္ဦးစီ တို႔ကိုလည္း တကၠသိုလ္ ပညာသင္ ဆုႏွင့္ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ စရိတ္မ်ား ခ်ီးျမႇင့္ေပးလ်က္ ရွိသည္။
ကမ႓ာ့ ႏိုင္ငံမ်ားမွ အခ်ိဳ႕ ႏိုင္ငံမ်ားသည္ လူဦးေရ နည္းပါးျခင္း၊ သယံဇာတ ထြက္ကုန္ မရွိျခင္း တို႔ျဖင့္ ႀကံဳေတြ႕ေနရ ေသာ္လည္း နည္းပညာႏွင့္ အတတ္ပညာ ျမင့္မားေသာ လူ႔စြမ္းအား အရင္းအျမစ္ကို ထိထိေရာက္ေရာက္ ျမႇင့္တင္ အသံုးခ်ႏိုင္ ၾကျခင္းေၾကာင့္ တတိယ ကမ႓ာမွ ႐ုန္းထြက္ ႏိုင္ခဲ့ၿပီး ပထမ ကမ႓ာ အတြင္းသို႔ ခ်င္းနင္း ၀င္ေရာက္ ႏိုင္ခဲ့ေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။
ပညာဟူသည္ ေ၀ဖန္ ပိုင္းျခား၍ သိျမင္တတ္ေသာ သေဘာ၊ အၾကားအျမင္ ဗဟုသုတ အမွန္ သိျခင္းဟု ျမန္မာ အဘိဓာန္က အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုထားသည္။ ပညာ၏ တန္ဖိုးကို အင္း၀ေခတ္ စာဆို ရွင္မဟာ ရ႒သာရ၏ ကိုးခန္းပ်ဳိ႕တြင္ ““ပထမ အရြယ္၊ ငယ္ေသာ္ကတည့္၊ သိပၸေခါင္အား၊ တတ္ေျမာက္ျမားမူ၊ ေတာသားရန္ေအာင္၊ ျခေသၤ့ေယာင္သို႔၊ မေရွာင္မညႇာ၊ တင္းတင္းမာ၍၊ ပညာရဲရင့္ ပြဲလယ္တင့္လိမ့္”” ဟူ၍ ၫႊန္းဆိုခဲ့သည္။
သို႔ျဖစ္၍ ေက်ာင္းေနအရြယ္ ကေလးမ်ား အားလံုး ေက်ာင္းအပ္ႏွံေရး အတြက္ မိဘျပည္သူ အားလံုး ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ ေပးၾက ပါရန္ႏွင့္ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ား ကလည္း ပညာေခတ္ကို အမီ လိုက္ႏိုင္ရန္ လံု႔လ ၀ီရိယ စိုက္ထုတ္ႀကိဳးပမ္း ၾကျခင္းျဖင့္ မိမိ သူတစ္ပါး အက်ဳိး မ်ားေစႏိုင္မည္ ျဖစ္ေပသည္။
0 comments:
Post a Comment